maanantai 7. heinäkuuta 2014

Ah asiakaspalvelua taas

Kun suoraveloitus poistui käytöstä, minun luottokorttilaskunikin maksutavaksi muuttui e-lasku. Jonkin ajan kuluttua tajusin, etten ole nähnyt korttiostoerittelyjäni pitkään aikaan, ja pirautin pankkiin. Minä kun en suinkaan käytä luottokorttia lykätäkseni maksuja, vaan käytän sitä lähinnä ulkomailla tai verkkomaksuissa ja haluan maksaa laskun kokonaisuudessaan pois aina saman tien, ettei turhaan kerry korkoa.

Asiakaspalvelija selitti minulle tumpelolle, mistä e-maksu verkkopankissa löytyy ja mistä siihen saa aktivoitua sähköposti-ilmoituksen. Tein niin ja olin tyytyväinen.

Kului kuukausia ja jälleen havahduin siihen, ettei luottokorttilaskusta näy missään bittiäkään. Pläräsin nettipankkinikin suurennuslasin kanssa läpi ja löysin kyllä tiedon siitä, että minimilyhennys plus korko on kyllä maksettu, mutta mistään en löytänyt ostoerittelyä, jäljellä olevaa summaa tai muita tietoja, joiden perusteella olisin pystynyt laskun maksamaan. Olisihan se varmaan näkynyt erääntyvissä maksuissa, JOS olisin sattunut verkkopankkiin sinä aikana, jona se oli erääntymässä. Vaan kun minä en tapaa siellä verkkopankissa järin usein rampata. Hampaita narskutellen valitsin jälleen pankin asiakaspalvelunumeron. Kerroin automaatille taikasanan "luottokorttiasia" ja jäin odottelemaan vuoroani.

Hyper-ystävällinen miesääni pahoitteli pitkittynyttä odotusta. Taustalla jollotti hissimusiikki, josta jäi erityisen elävästi mieleen kohta "you don't love me any more". Jep, osuvahkoa. Odotus oli huomattavan pitkä, sama biisi ehti soida monen monta kertaa, hyper-ystävällinen herra ehti esittää pahoittelunsa varmaan tuhannesti - lopulta jo vastasin hänelle ääneen, että paskaakos sinun pahoittelusi tässä auttaa. Ehdin pelata kaikki Candy Crush -elämäni ja melkein kaikki Pyramid Solitaire -elämätkin, ennen kuin lopulta pääsin puhumaan ihan elävän ihmisen kanssa.

Minä: Kun minulla on e-maksuna tämä luottokortilasku ja olen tilannut siihen sähköposti-ilmoituksen, ja verkkopankissakin kyllä näkyy, että se ilmoitus on aktivoitu, vaan eipä ole mitään meilejä tullut.
Aspa: Onko sulla kuitenkin automaattinen maksu aktivoituna? Siis että jokin maksu menee automaattisesti kuukausittain?
Minä: On joo. Sehän tässä harmittaakin, kun kuukausittain menee se minimisumma ja korot päälle, vaikka haluaisin maksaa koko laskun kerralla.
Aspa: No joo kato, ei sitä ilmoitusta tule jos on automaattimaksu valittuna. Ne sulkevät toisensa pois.
Minä: A-Haaaaaa... Ei olisi yhtään huono idea mainita tätä asiaa jossain siellä verkkopankissa!
Aspa: *hersyvää naurua* (!!!!!!!)

Tämän jälkeen aspa väänsi minulle rautalangasta, mistä erittely löytyy. Olen ihan varma, että sitä otsikkokohtaa ei näkynyt verkkopankissani silloin, kun automaattinen minimisumman maksu oli valittuna. En minä nyt jukoliste VOI niin tyhmä ja/tai sokea olla, etten hiffaa linkkiä "laskutustiedot" tms., kun moneen kertaan olen käynyt kaikki mahdolliset linkit ja välilehdet tosi tiheällä kammalla läpi!!! Aspa kuitenkin totesi, aina yhtä aurinkoiseen sävyyn, että en vain turhautuneena ole huomannut sitä. Huokaus.

No loppu hyvin kaikki hyvin sikäli, että sain sen pahuksen laskuni maksettua ja mahdollisesti muokattua asetuksia niin, että ensi kerran saan maksutiedot itselleni etukäteen eikä pankki omin päineen veloittele yhtään mitään. Jäämme jännittyneinä odottamaan.

Heti puhelun päätyttyä sain pankilta automaattisen asiakaspalvelun palautekyselypuhelun. No sehän passasi, olikin totisesti palautetta annettavana!

Jos haluat antaa palautetta, valitse yksi. Jos et halua antaa palautetta, lopeta puhelu.

Valitsin 1. Hiljaisuus. Hiljaisuus. Hiljaisuus. Ei mitään.

Tuumin, että ehkä siihen pitää valita se ruutu perään, kuten itse aspassakin. Valitsin #.

An application error has occurred. Bye-bye. (huomattavan ärsyttävästi yliartikuloidulla amerikanenglannilla)

Puhelu katkesi.

Kiitti. Mistähän voisi antaa palautetta palautekäytännöstä?

Prkl. Olisi tässä kauniina kesäisenä työpäivänä parempaakin tekemistä kuin pankkiasioista vääntäminen. Siirryn ehkä oravannahkoihin.

2 kommenttia:

- S - kirjoitti...

:D :D :D

Asiakaspalvelut ovat arsesta.

Itselläkin meni vähän sormi suuhun viime kerralla vieraillessani nettipankissa kun olivat muuttaneet ulkoasun tyystin ja kokonaan. Meinasi tulla hiki, mutta onneksi sain hommat hoidettua...

Careliana kirjoitti...

Niin, ja huomauttaisin, että minä uskoisin kuitenkin olevani IT-taidoiltani aika lailla sitä vahvaa keskikastia; en mikään supernörtti mutta en myöskään se ihan ekana kanootista tippunut inkkari - miten esim. ikäihmiset enää saavat raha-asioistaan mitään tolkkua?!?