perjantai 3. toukokuuta 2013

Arvoisa asiakas

olet meille tärkeä!

Näinhän sitä luulisi oikeastaan yrityksen kuin yrityksen ajattelevan, vai mitä. Vaan eipä ihan aina toiminnasta tällaista ajatusta välity...

Lempilehteni on tullut minulle kestotilauksena jo yli kymmenen vuoden ajan. Voisi siis sanoa, että olen aika uskollinen asiakas. Nyt kuitenkin tuumin, että voisinpa vaihteen vuoksi vaikka säästää sen tilaushinnan verran, se kun ei ihan pieni hinta ole. Soitin siis lehden asiakaspalveluun ja kerroin, että lehdestä pidän kyllä edelleen kovasti mutta sen hinnasta en, joten haluan lopettaa tilaukseni.

Myönnettäköön, että kyllä minä etukäteen aika vahvasti aavistin, miten siinä kävisi. Voisipa jopa sanoa, että vähän laskinkin sen varaan. Ja näinhän se sitten meni: Tilaukseni lopetettiin, kuten toivoinkin. Tilausjakso oli juuri vaihtumassa ja uuden jakson ensimmäinen lehti oli ehtinyt jo lähteä matkaan, mutta koska minä olen niin kovin hyvä ja uskollinen asiakas, tämä luvattiin minulle ihan lahjaksi. Ja sitten sitä seuraavasta numerosta alkaen aloitettiin uusi kestotilaus. Tasan puoleen hintaan siitä, mitä aikaisempi tilaukseni maksoi.

Jotta kylläpä taas asiakasuskollisuudesta palkittiin! Tiedän kyllä, että tämä on nykypäivänä ihan maan tapa, kaikki kannattaa jatkuvasti kilpailuttaa - puhelinliittymäkin pitää aina määräajoin muistaa irtisanoa, jotta saa sitten taas samat palvelut samalta tarjoajalta selvästi halvemmalla - mutta minusta se on ihan perseestä! Onko yritysten tosiaan niin paljon kannattavampaa keskittyä haalimaan vain uusia asiakkaita kuin yrittää pitää ne vanhat? Vähittäistavarakaupassa kanta-asiakkaita sentään houkutetaan (koukutetaan) ihan rehellisillä alennuksilla tai enempi/vähempi rahanarvoisilla bonuksilla, mutta palvelutilauksiin ei näköjään sama ansaintalogiikka päde. Kuluttajan pitäisi olla valtavan aktiivinen, vertailla hintoja ja sumplia tilauksiaan jatkuvasti. Kai siinä sitten jonkinlaisille tuntihinnoille oikeasti pääsee, kun jaksaa ja viitsii vaivautua. Ja me, jotka emme jaksaisi ja viitsisi, maksamme sitten laiskuudestamme. Argh ja huoh.

Ja sitten vielä toinen esimerkki "palvelusta". Tarjoajana, yllätys yllätys, pankki.

Kun aikanaan aloitin yritystoimintani, olin toisen pankin asiakas. Sittemmin vaihdoin asuntolainan myötä kaiken asiointini toiseen pankkiin, mutta jätin tähän aikaisempaan kuitenkin (käytännössä tyhjän) tilin kaiken varalta makoilemaan.

No nyt tältä aikaisemmalta pankilta tuli ystävällinen kirje: "Tällä hetkellä käytät yritystoimintaan käyttötiliäsi. Käyttötilin ominaisuudet eivät kuitenkaan palvele yritystoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla. Muutamme siis käyttötilisi ammatinharjoittajan yritystiliksi. (...) Yritystilistä perimme hinnan yrityshinnaston mukaisesti. (---) Sinulla on oikeus irtisanoa tili ilmoittamalla meille siitä kirjallisesti tai verkkovaltakirjalla. (---) Jos olet lopettanut yritystoiminnan, pyydämme ilmoittamaan siitä palvelunumeroomme xxx xxx. Näin tilisi säilyy entisellään yksityishenkilön käyttötilinä."

Noh, koskapa minulla ei ole myöskään ko. pankin verkkotunnuksia, päätin soittaa mainittuun numeroon ja selittää tilanteen. Siis että minä en suinkaan käytä sitä käyttötiliäni yritystoimintaan - enkä tarkalleen ottaen mihinkään muuhunkaan. Kas kun minun sisälukutaitoni mukaan tuossa kirjeessä nimenomaan lukee, että soita tähän numeroon, niin tilisi säilyy entisellään. Mutta mitäs minäkään mistään tietäisin; onneksi minun ei viestinnän ammattilaisena tarvitse osata ymmärtää lukemaani, vai miten se nyt menikään...

Puheluuni vastannut pojankolppi ystävällisesti ilmoitti, että jos en halua tyhjän tilini muuttuvan yritystiliksi, josta saisin maksaa useita euroja kuukaudessa, minun täytyy ihan korkeimman henkilökohtaisesti käydä pankissa kertomassa tämä kassahenkilölle päin naamaa. Yritin mahdollisimman selvästi artikuloiden selittää puhelimeen sen kirjeen tekstiä, mihin poitsu hieman vaivautuneena mutisi, että "joo no se on vähän epäselvästi ilmaistu siinä tosiaan niin..." Jotta eiku pankkiin sitten vaan. Kunhan ensin selvitän, mihin aikaan päivästä kyseisessä puulaakissa sattuu olemaan se vartin rakonen, jonka aikana suvaitaan asiakkaita tiskillä palvella.

Ja kun sitten tämän arvoisan ahterini sinne raahaan, niin irtisanon kyllä koko tilipahasen saman tien.

Pitäkää tunkkinne.

2 kommenttia:

- S - kirjoitti...

Joo, pankkipalvelu on pärssiistä, ihan aidosti.

Me kun aikanaan kyselimme asuntolainaa, niin huonoimmat tarjoukset saimme omista tilipankeistamme. Siis suorastaan ala-arvoiset eikä sillä ollut mitään merkitystä, että olimme molemmat olleet oman pankkimme uskollisia asiakkaita kauan ja hoitaneet raha-asiamme hyvin.

Ei ollut ollenkaan haikea olo kun kävin lopettamassa tilini kyseisessä puulaakissa. Viimeinen saamani palvelu oli jokseenkin hapanta... Nykyiseen pankkiini olen ollut kovin tyytyväinen.

Careliana kirjoitti...

Pankkien touhu on mennyt ihan salkkuun. Kaiken mahdollisen saa asiakas tehdä itse - ja tästä lystistä maksaa koko ajan kasvavia "palvelu"maksuja. Vaan minkäs teet, eipä oikein sukanvarsi-patjanalunen-menetelmälä taida nykypäivänä pärjätä. Valitettavasti ne pankitkin tietää sen. :-P