sunnuntai 13. marraskuuta 2022

Isänpäivä

Ensimmäinen isänpäivä ilman isiä.

Kaksi vuotta sitten minä itkin koko isänpäivän. Olimme vähän aiemmin saaneet tietää isin vakavasta sairaudesta, ja jotenkin juuri sinä päivänä mieleeni lopullisesti konkretisoitui se ajatus, että minun ja isäni yhteisen ajan tiimalasi oli käännetty viimeisen kerran valumaan. Isänpäivää vietimme kuitenkin sillä kertaa miähen vanhempien luona. Ja hyvä niin, sillä se jäi appiukon viimeiseksi isänpäiväksi.

Minä sain vielä yhden isänpäivän oman isäni kanssa. Viime vuonna olimme isin luona isänpäivän vietossa pari päivää etukäteen. Katsoimme jääkiekon Suomen Cupin finaalia, jossa pelasi Imatran Ketterä. Meillä olisi ollut liput paikankin päälle (tapahtuma oli ilmainen), mutta isi ei jaksanut lähteä, joten katsoimme pelin televisiosta. Ketterähän sen voitti.

Minä en olisi halunnut edes lähteä koko vierailulle. Isi oli sanonut asioita, jotka loukkasivat minua syvältä ja kipeästi, eikä minua olisi huvittanut edes puhua hänelle, saati sitten viettää aikaa hänen kanssaan. Ymmärsin kuitenkin, ettei siinä tilanteessa yksinkertaisesti ollut aikaa kantaa kaunaa. Yritin parhaani mukaan unohtaa tunteeni ja nauttia jokaisesta yhteisestä hetkestä, joka meillä vielä oli jäljellä. Eikä niitä hetkiä sen jälkeen enää monta tullutkaan.

Niin, viimeisinä vuosinaan isi muuttui minun mielestäni vähän tökeröksi, ajattelemattomaksi, ajoittain jopa ilkeäksi minua kohtaan. Tiedä häntä sitten, johtuiko se silkasta ikääntymisestä, vai käpertyikö hän taudin myötä siinä määrin itseensä, ettei enää jaksanut ajatella toisten tunteita. Kai sellainen on ihan luonnollista? Haluan ajatella, ettei hän oikeasti tarkoittanut pahaa. Mutta onhan sekin mahdollista, että hän sittenkin tarkoitti sanojaan, tuumasi, että hyvä on vielä viime töikseen tuolle kakaralle näyttää paikkansa, jottei enää yhtään pahemmin ylpisty ja liikoja itsestään luule.

Tein kuitenkin tietoisen päätöksen, että en rupea isiä aktiivisesti haastamaan ja hänen puheitaan ruotimaan, sillä en halunnut käyttää viimeisiä yhteisiä aikojamme riitelemiseen. Pari kertaa annoin ymmärtää, että minusta ei ole mukava kuulla sellaisia asioita, joita hän sanoi, ja silloin vastaus oli luokkaa ”sie taas kiukuttelet.” Kiltit tytöt eivät kiukuttele. Minä yritin olla kiltti tyttö, purin hammasta ja koitin olla kiukuttelematta. Itkin itkuni itsekseni jälkeenpäin.

Sellainen seuraus tuosta kaikesta kuitenkin oli, että aloin tietoisesti pyrkiä välttelemään tilanteita, joissa isi voisi sanoa jotain satuttavaa. Mietin varta vasten asioita, joista hänen kanssaan voisi jutella, ja soitin hänelle vasta sitten, kun oli jokin turvalliseksi tulkitsemani asia käsillä. Ihan pieniä, arkisia asioita ne olivat. Minulle oli kuitenkin tärkeää jutella isin kanssa mahdollisimman usein, kun niitä juttutuokioita ei loputtomiin ollut tiedossa.

Se tapa jäi sitten päälle. Isin poismenon jälkeen ikävä on nipistänyt kipeimmin juuri sellaisissa pienissä, arkisissa tilanteissa, joista olisi tehnyt mieli jutella isille.

Sepelkyyhkyt ovat tulleet! Joko teidän kyyhkynne ovat siellä?

Pojalla oli vanhojen tanssit. Hän käytti sinun kalvosinnappejasi, kiitos niistä. Oi miten komea hän olikaan!

Ketterä voitti Mestiksen! Tappara voitti SM-liigan!

Suomi voitti maailmanmestaruuden! Me olimme paikan päällä, ihan ylimmällä piippuhyllyllä. Kyllä, ne liput olivat ihan törkeän kalliit, mutta lopulta se elämys oli joka sentin arvoinen.

Meidän pihapiirissä on kesän mittaan pyörinyt peräti kuusi siiliä!

Rakennutimme vihdoin sen terassin, josta on sinunkin kanssasi pitkään ollut puhetta. Niiden kaikkein lennokkaimpien suunnitelmiemme toteuttamiseen ei ihan budjetti riittänyt, mutta tosi hieno siitä tuli kuitenkin.

Loppujen lopuksi on ihan sama, mitä isi minusta ajatteli. Minulle hän kuitenkin oli rakkaampi kuin kellekään toiselle, se on varmaa. Tänä isänpäivänä itken, koska minulla on isiä niin hirveä ikävä.

Hyvää isänpäivää sinne jonnekin, isi!

Ei kommentteja: