perjantai 12. huhtikuuta 2013

Asento!

Siltä varalta, että se kesä ja hepenekelit vielä joskus tosiaan tulevat, otan nyt vihdoin esille aiheen, jota olen jo pitkään pyöritellyt mielessäni:

Haluatko hoikistua noin viiden kilon verran?
Kas näin se käy, helposti ja hetkessä:


Seiso suorassa eli ota hyvä ryhti!

Oikeasti. Ihmisen ei tarvitse olla hoikka näyttääkseen hyvältä, mutta jokaikinen kilo kannattaa kantaa hyvin ja ylväästi. Lysyssä nuupottava ihminen näyttää aina väistämättä - noh, lysyssä nuupottavalta. Kun seisoo suorassa, kasvaa ikään kuin pituutta, jolloin se mahdollinen massakin jakautuu tasaisemmin ja yleinen olemus viestii viehättävää itsevarmuutta: tässä olen, tällainen olen ja just tällaisena hyvä! Vaatteetkin istuvat ja materiaalit laskeutuvat ryhdikkään varren ympärillä paremmin. Sitä paitsi hyvän ryhdin ylläpitäminen auttaa ehkäisemään monia kremppoja ja kolotuksia.

Näyttöpäätetyötä tekevällä hartiat vetäytyvät salakavalasti eteenpäin, ja monilla niska-hartiaseudun jännitys jumittaa olkapäät pysyvästi lähelle korvannipukoita. Toisilla taas hartiat tuntuvat painavan niin paljon, että keskivartalo menee lyttyyn ja ruttuun.

Oma ryhmänsä ovat ne naisihmiset, jotka kuittaavat kaiken ryhtiin liittyvän vakiokaneetilla "mutku näin isot tissit". Tähän asiaan vastaisin oikein raamatullisella vertauksella: Kellekään ei anneta niin isoa taakkaa, etteikö sitä jaksaisi kantaa. Eli jos sieltä yläselän, hartiaseudun ja rinta-alan lihaksistosta ei löydy sen vertaa vastusta, että tissien paino tosiaan vetää väkisinkin joko hartiat suppuun tai pahimmillaan koko yläkropan etukenoon, niin sitten on kyllä asiaa punttisalille. Usein myös piipahdus hyvässä liivikaupassa auttaa...

Monet pitkät ihmiset - varsinkin miehet - tuntuvat kulkevan jatkuvasti vähintään pää, välillä koko yläkroppa kumarassa, aivan kuin koko ajan olisi liian matala oviaukko kohdalla. Liekö siinä taustalla tosiaan alitajuista päänkolauttamisen varomista tai turtumusta siihen, että kaikkea ja kaikkia täytyy katsoa alaspäin, tiedä häntä - mutta sitä vartenpa meillä ne liikkuvat niskanivelet on, että pään saa painettua alas tarvittaessa, ei sitä pysyvästi tarvitse painuksissa pitää.

Itse olen löytänyt hyvin ryhdin liikuntaharrastukseni kautta, mutta eihän sillä yleisesti ottaen tarvitse olla mitään tekemistä kuntoilun kanssa. Seuraavassa kuitenkin joitain vinkkejä ja mielikuvaharjoitteita, jotka olen enimmäkseen liikunnanohjaajilta korvani taakse poiminut ja käytännössä toimiviksi havainnut:

  • Hyvä ryhti on luonteva asento; unohda kaiken maailman vatsa sisään, rinta ulos -jäkitykset!
  • Hyvä ryhti lähtee keskivartalosta: ajattele, että alimman kylkiluusi ja lonkkaluusi välillä olisi mahdollisimman pitkälti tilaa (molemmilla puolilla tasaisesti tietenkin). Huom: tämä tila ei muuten pitene hartioita nostamalla!
  • Älä kenota: pään, hartioiden ja lantion tulisi olla suunnilleen samassa linjassa.
  • Hartiat pois korvista: ajattele, että lapaluusi haluavat mennä takataskuusi.
  • Ja ennen kaikkea: tykkää itsestäsi! Happoradion vanhan biisin sanoin: Nouskaa ja nostakaa kätenne, te olette vahvoja noin - Nouskaa ja näyttäkää itsenne, te olette kauniita noin!

Hepenekelejä odotellessa...

2 kommenttia:

Roz kirjoitti...

Tää on ihan totta. Ryhti tekee paljon! Mutta niitä hepenekelejä saadaan toooodella odottaa. Näköjään.

Careliana kirjoitti...

Jep. Minä kyllä toiveikkaana ostin juuri pari uutta T-paitaa... vedetään sitten pitkähihaista alle ja neuletakkia päälle tarvittaessa. Ja pysytään sisätiloissa.