torstai 15. joulukuuta 2016

Case 433876, jatko-osa

...eli NYT V###U OIKEESTI Suomen Posti!!!

Surullisenkuuluisan hellamme oli määrä saapua vihdoin 13.12. - siis reilusti yli kuukausi alkuperäisen tilauksen jälkeen. Asennusfirman kanssa oli sovittu toimitus aamupäiväksi. Ilahduttavan hyvissä ajoin, aamuyhdeksän maissa, puhelimeni soikin.

- Asennusfirmasta huomenta. Teille oli hella tulossa?
- Joo, niin oli!
- Paitsi että ei ole. Postissa oli jo huomattu, että sen kuljetuslaatikko oli ihan tuhannen päreinä ja hella tietysti täysin sökönä myös, joten tuote oli siirretty suoraan palautettavien puolelle.

Mitä tuohon nyt enää voi sanoa. Ystävällisesti totesin ymmärtäni hyvin, että kyseinen asennusfirma on tilanteeseen herttaisen syytön - ja sitten annoin tulla täyslaidallisen siitä, miten tämä on jo toinen hella, joka on kokenut saman kohtalon, ja missä määrin tämä seikka sattumoisin ottaa minua kupoliin. Vastapuoli oli ihan ymmärtäväinen.

- No se mitä me voidaan tässä tehdä on, että voidaan laittaa sulle sähköpostitse kuva siitä vaurioituneesta tuotteesta ja tekemämme vahinkoilmoitus, niin voit lähettää ne sinne myyjäliikkeeseen ja pyytää saman tien uuden tilaukseen. Postilla kun voi hyvinkin mennä parikin viikkoa, ennen kuin sieltä mitään takaisin päin lähtee.
 
Mitä tuohon nyt enää voi sanoa. Paitsi että nyt v###u oikeesti!

No, nyt on taas uusi hella tilauksessa. Yritin varovasti ehdottaa myyjäliikkeelle, että laittaisivat sen jonkun muun firman kyydillä tulemaan (ja veloittaisivat hinnanerotuksen Postilta), mutta eihän se onnistunut. "Ma ummarra teita, mutta me ei voi muuta ku laitta se tulema. Jos Itella laitta se rikki niin me voida vaa tehda reklamaatio." On erittäin pieni mahdollisuus, että hella ehtii vielä jouluksi. En jää hengitystä pidätellen odottamaan.

Voin vain toivoa, että Posti on pihistellyt vakuutuksissa samoissa määrin kuin ammattitaitoisen työvoiman palkkaamisessa. Tuntisivatpa sitten nahoissaan, että ovat tässä kuukauden sisään panneet p*skaksi parilla tonnilla kodinelektroniikkaa.

Ja omasta puolestani voin luvata, että oli varpilla viimeinen kerta kun toimin omaatuntoani vastaan ja sorruin ostamaan sieltä mistä halvimmalla saadaan sen sijaan, että olisin suosinut suomalaisen kodinkonekauppiaan työtä! Enkä ehkä enää kanna Gigantille kaunaa siitä, että pyykkikoneen toimitus oli aikanaan kolme tuntia myöhässä...

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Posti pisti parastaan täälläkin, tosin ei ihan noin isossa asiassa, mutta lähetin töiden puitteissa kirjeen erääseen pääkaupunkiseutulaiseen autoliikkeeseen ja Posti toi sen bumerangina takaisin, olivat viivanneet osoitteen yli ja laittaneet tarran, jossa luki muuttanut. Tiesin käyttäneeni oikeaa osoitetta, mutta vielä soittelin kyseiseen liikkeeseen ja ihan precis oikein oli kirjoittamani osoite ja täysin ajantasainen. No, uusi kuori sitten vain matkaan, toivottavasti meni tällä kertaa perille. Mutta aivan uskomatonta säätöä...

Postin olis ihan turha valittaa, että kun kirjeposti vähenee, niin pitää irtisanoa väkeä ja ottaa ohjelmistoon kaikenmaailman ulkoilutuspalvelua sun muuta humppaa. Viime viikollahan niillä oli kaikkien aikojen ennätys toimitetuissa pakettimäärissä, niin eiköhän siinä ne vähenevät kirjebisnekset saada korvattua, kun ihmiset tilaa paketteja verkkokaupoista ennätysmäärin. Mutta joo, sekaisin kuin seinäkellot näyttää olevan ne muutamat raukat työntekijät, jotka ovat jäljellä, kun yhden kirjeen toimittaminen oikeaan osoitteeseen on niin vaikeaa...

Careliana kirjoitti...

Näitä tuntuu sattuvan tosi paljon, jos jonkinlaisia kämmejä ja kömmähdyksiä. Posti on ajanut itsensä melkoiseen noidankehään: kun tilaukset vähenevät, tulot vähenevät, jolloin on pakko tinkiä työntekijöiden määrästä (ja näköjään myös laadusta), minkä vuoksi tulee kämmejä, ja sitten tilaukset ja tulot vähenevät entisestään jne. Silti olen yrittäjänä (ja ihan ihmisenäkin) sitä mieltä, että paras lääke pulmaan kuin pulmaan on mahdollisimman hyvin tehty työ!